Kuinka onnistut etätöissä? 10 vinkkiä etätyöhön

18.3.2020 | Hyvinvointi

Miten saada työnteko toimimaan uudessa tilanteessa? Uhka vai mahdollisuus?

Moni meistä on tottunut etätöihin, mutta tässä mittakaavassa se on monelle uutta. Työarkemme on erilaista seuraavien viikkojen, tai ehkä jopa kuukausien ajan. Miten liikkeelle?

 

1. Suunnittele työpäiväsi

Varaa aamun alkuun 5-10 min pohtiaksesi, mitä haluat saada tänään aikaan ja mitkä ovat päivän tärkeimmät tehtävät

"Mitkä ovat päivän tärkeimmät tehtävät?"

2. Säilytä perusrutiinit

Myös etäpäivien aikana rutiinit on viisasta säilyttää mahdollisimman samanlaisena kuin työpaikallakin ollessasi, esimerkiksi säännölliset ruokailuajat.

3. Muista tauot

Jos ei ole häiriötekijöitä, on työntekoon helppo upota liikaakin ja tauot unohtuvat. Usko pois, tämä näkyy sitten suoraan iltapäivän vireystasossa!

4. Huolehdi ergonomiasta

Hyvällä työasennolla on merkitystä. Kun etätöitä tehdään pidempään, työasennon merkitys kasvaa. Lihasjumista johtuva päänsärky ei ole mukava seuralainen. Mahdollisuuksien mukaan työskentele välillä seisten. Jos luet tai työskentelet sohvalla, huolehdi tyynyjen avulla, että niskan asento pysyy suorana. Ja muista tauot! Lisätietoja etätyön ergonomiasta saat Työturvallisuuskeskuksen sivuilta.

5. Muista yhteisöllisyys

Etätyöt ovat helppo teknisesti toteuttaa, mutta yhteisöllisyys voi kärsiä - älä jää kokonaan yksin netin varaan! Varatkaa työkavereiden kanssa aikaa myös small talkille, esimerkiksi virtuaalisten aamukahvien tai lounaiden muodossa. Jutustelu voi parhaimmillaan olla lähellä sitä, mitä se olisi totutulla yhteisellä lounaalla.

"Olisiko virtuaalinen kahvitauko kollegan kanssa paikallaan?"

6. Työn tasapainoilua kotiolosuhteissa

Monen pitäisi nyt samaan aikaan tehdä työt ja hoitaa lapset. Tai perheessä voi olla useampi etätyöntekijä. Ajankäytön suunnittelu korostuu. Mieti voisiko aktiivisimmat työtunnit olla nyt esimerkiksi aikaisin aamulla tai illalla? Mikä sopisi juuri sinulle tai teille?

7. Kehu ja kannusta

Kehut auttavat kummasti kaikkia meitä jaksamaan. Pidetään toisistamme huolta tälläkin tavalla. Olethan myös tietoinen siitä, että tunteet tarttuvat.

8. Ota aikaa tekniseen säätöön

Harjoittele rauhassa etätyökalujen käyttöä. Hyväksy, että uutta oppii yrityksen ja erehdyksen kautta.

"Nyt peliin armollisuutta itselle ja muille."

9. Aikaa pysähtyä

Arki voi olla aikamoista minuuttipeliä. Nyt on tilaa rauhoittumiselle, monelle hetkellisesti tyhjempi kalenteri voi tulla myös tarpeeseen.

10. Pidä yllä motivaatiota

Oivalla, että tämä(kin) tilanne menee aikanaan ohi. Ylläpidetään omaa ja muiden motivaatiota; jokainen meistä pitää osaltaan huolta siitä, että talouden ja yhteiskunnan rattaat pyörivät tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. ”Otetaan myös henkistä läheisyyttä”, kuten presidenttimme Sauli Niinistö kehotti.

"Oivalla, että tämäkin tilanne menee aikanaan ohi."

 

Tsemppiä! - Myös tämä teksti syntyi kotisohvalla istuen, samanaikaisesti lasten etäkoulunkäynnistä huolehtien.


Hyödynnä palveluitamme

Kaikki palvelumme ovat normaalisti käytettävissäsi. Kun tarvitset tukea ja apua urasuunnittelussa, itsensä johtamisessa tai vaikkapa työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä, varaa aika neuvontapalveluihimme. Työsuhdeneuvontamme puolestaan auttaa, jos sinua askarruttaa tämän poikkeuksellisen tilanteen vaikutus omaan työsuhteeseesi. Lue myös tietopakettimme koronaviruksen vaikutuksista työpaikoilla.

Katso myös webinaarimme Etätyön haasteet ja mahdollisuudet työhyvinvoinnin kannalta 24.3. klo 14. Ilmoittautuminen tapahtumakalenterin kautta.


Teksti ja lisätiedot:

Pilvi Nybom

Ura- ja työhyvinvointipalveluiden päällikkö

040 567 5034

pilvi.nybom@tradenomi.fi

Lisää aiheesta: Hyvinvointi

Blogi: Valittamisesta vaikuttamiseen

Valittaminen on normaalia. Asioihin saakin olla tyytymätön. Mutta mitä asioille kannattaa tehdä?

Lue lisää

Näin vältät someniskan

Someniska on ilmiö, joka on seurausta nykyajan ahkerasta kännykän tuijottamisesta. Poimi tärpit someniskan estämiseen.

Lue lisää

Muutoksiin kannattaa ja voi varautua

Maailmassa tapahtuu jatkuvasti asioita, jotka vaikuttavat toisinaan yllättävästi omaan elämään. Kuinka muutoksiin voi varautua? 

Lue lisää

Blogi: Miksi työssään uupunut ei saa sairauspäivärahaa?

Uupunut saattaa saada lääkäriltä sairauspoissaolotodistuksen, jossa on koodi Z73.0. Koodi tarkoittaa työuupumusta. Mitä käytännön merkitystä tällä kansainväliseen tautiluokitukseen perustuvalla ICD-koodilla on?

Lue lisää

Blogi: Mielenterveys ei saa olla enää tabu – myöskään työpaikalla

Lue lisää