Miten voit menestyä yrittäjänä myös poikkeusaikoina?

20.5.2021 | Ura

Poikkeusaikoina, kuten nyt koronakriisin aikaan lähes kaikki kääntyy säästöliekille. Asiakkaat peruvat projektinsa, liikkeet sulkevat ovensa ja melkein koko maailma vetäytyy etäkonttorille odottamaan parempia aikoja. Mutta näin ei käy kaikille ja joillekin tämä on parasta aikaa. Miksi?

Siksi, koska heidän palvelunsa tai tuotteensa sopivat juuri poikkeusaikaan. Eli maailma ei itse asiassa pysähdy, vaan se siirtyy toiseen asentoon. Tarpeet muuttuvat. Kysyntä muuttuu. Ja markkinoiden pitää joustaa mukana. Yrittäjän pitää joustaa ympäristönsä mukana.

Poikkeusaikoina kysytään juuri yrittäjille ominaisia ominaisuuksia: luovuutta, uudistumiskykyä, joustavuutta ja ikuista optimismia.

Mutta toisaalta on täysin luonnollista lamaantua, kun kriisi iskee. Kriisi on taloudellinen, mutta ennen kaikkea myös henkinen. Joten kriisinkin keskellä pitää muistaa se, että sinä yrittäjänä olet yrityksesi tärkein voimavara, resurssi. Ilman sinua kaikki kaatuu varmasti. Siksi, kun kriisi iskee, pitää ensin laittaa happinaamari itselle.

Tiedän että talouskriisin keskellä on vaikea rentoutua, hoitaa itseä… kun pitäisi saada kassa kuntoon, laskut maksettua ja ruokaa pöytään. Mutta tee parhaasi. Lopulta tärkeintä on se, että luotat siihen, että kaikki järjestyy jotenkin.

Ja puhun nyt kokemuksesta, sillä kriisi on koskettanut minuakin. Olen toiminut yrittäjänä yli 13 vuotta ja kokenut monenlaista vuoristorataa. (Kerron näistä enemmän webinaarissa 27.5.)

Mutta mitä sitten voit tehdä taloudellisen tilanteen, myynnin, liikevaihdon korjaamiseksi?

Ihan alkuun ota läheisempi yhteys asiakkaisiisi ja selvitä, mitä he juuri nyt tällä hetkellä sinulta tarvitsisivat. Miten voisit muokata palveluitasi paremmin tähän tilanteeseen sopivaksi? Jos “normaali” toimintatapa ei enää onnistu, mikä onnistuisi?

Usein vastaus tähän on siirtää palvelut verkkoon. Mutta miten se onnistuu yhtäkkiä? Se onnistuu sillä, että madallat rimaasi. Heittäydyt rohkeasti tekemään itse. Opettelemaan uutta ja luottamaan siihen, että oma asiantuntemus ja aito persoona kantaa vaikka tekniikka ei olisi huippulaatua. Sillä se, mihin palveluiden digitalisointi monesti tyssää, on perfektionismi. 

Halutaan täydellinen verkkokurssialusta, kuvanlaatu, tekniset ominaisuudet ja rahoitus… kun lopulta tärkeintä on se, että apu menee perille asiakkaalle. Ei se, miten teknisesti on hifistelty. Sillä täydellisyyteen menee aikaa (tai itse asiassa täydellinen ei valmistu ikinä) ja kriisin iskiessä tärkeintä on se, että saadaan palvelu nopeasti toimimaan. 

Iso juttu on siis palveluiden uudelleen muotoilu. Ja lupaan että sen ei tarvitse olla vaikeaa eikä kallista. Tärkeintä on se, että sinulla on herkät tuntoaistit asiakkaidesi tarpeille.

Miten sitten pääset herkistämään tuntoaistejasi? Miten saat asiakkaat avautumaan? No se alkaa sinusta itsestäsi. Avaudu itse ensin. Sinä olet viestintäsi johtaja, verkostosi johtaja myös tavallaan. Näytät esimerkkiä siitä, mikä on oman heimosi tapa viestiä.

Nyt jos koskaan on aika viestiä ihmiseltä ihmiselle. Kriisit ovat kautta aikojen lähentäneet ihmisiä, anna sen tapahtua myös omassa verkostossasi.

Puhun paljon aitousmarkkinoinnista, ja jos koskaan niin juuri nyt on aika yrityksille inhimillistyä. Ja yrittäjänä siitä voi tulla sinulle iso kilpailuvaltti.

Sen lisäksi että,

  1. Laitat itsellesi happinaamarin
  2. Avaat kommunikointikanavat asiakkaisiisi
  3. Luot uuden tavan tarjota asiantuntemustasi

on tärkeää että kehität myös omaa osaamistasi verkossa. Sillä se on se paikka, jossa nyt ja tulevaisuudessa bisnes tapahtuu.

Tärkeää yrityksellesi on, että pystyt joustavasti käynnistämään uutta bisnestä verkossa. Ilman, että joudut pulittamaan siitä isoja summia yrityksesi ulkopuolelle. Näin vältät myös riskit siitä, että joudut jättämään aiemmin rakentamasi palvelun ja siirtymään toiseen. Eli kun pystyt nopeasti luomaan uutta pienin kustannuksin, et joudu ottamaan suuria taloudellisia riskejä.

Kehitä siis itseäsi niin, että hanskaat verkon tekniset asiat kuten videoiden tekemisen, kampanjasivujen rakentamisen ja myyntiputkien tekemisen. Tähän et tarvitse koodaustaitoja ja vuosien opiskelua, vaan muutaman päivän.

Vaikka kriisi tuntuu pahalta, kannattaa sitä katsoa mahdollisuutena. Kun yksi ovi sulkeutuu, avautuu ikkuna johonkin entistäkin parempaan.

Tervetuloa mukaan Miten voit menestyä yrittäjänä myös poikkeusaikoina -webinaariin 27.5., jossa puhutaan lisää kaikesta edellä mainitusta! 

Anja Kadziolka

digimarkkinoinnin kouluttaja, Bisneskoulun ja Mamaonbis-yhteisön perustaja sekä yrittäjä vuodesta 2008

Lisää aiheesta: Ura

Blogi: Matkalla opiskelijasta ammattilaiseksi

Valmistuminen on jännittävää aikaa. Kun opinnäytetyö ja kurssit on saatu kasaan, voi hyvillä mielin alkaa miettiä jo oman tulevaisuuden seuraavia askeleita. Valmistuminen tarkoittaa myös Tradenomiopiskelijoiden jäsentason muutosta valmistuneiden puolelle: pian sinäkin voit olla Tradenomien jäsen! 

Lue lisää

Tunnista arvosi ja anna niiden ohjata sinua uuteen työhön – näin teet sen käytännössä

Omien arvojen tunnistaminen auttaa luomaan merkityksellistä työelämää.

Lue lisää

Rakenna itsesi näköistä työelämää uramuotoilun avulla

Uramuotoilu on käytännönläheinen prosessi, jolla kehitetään uraa omien arvojen, vahvuuksien ja tarpeiden mukaiseksi.

Lue lisää

Mikä on Clubhouse ja miksi siitä kannattaa innostua?

Uusi, pelkästään ääneen ja keskusteluihin perustuva some Clubhouse on herättänyt kasvavaa kiinnostusta myös Suomessa. Kai Kuokkanen kertoo, miksi hän innostui sovelluksesta.

Lue lisää

Näin erotut työnhaussa

Hyvä valmistautuminen on työnhaun a ja o. Rekrytoija kertoo, mihin työnhaussa kannattaa panostaa ja mitä välttää. Entä jos oman alan työkokemusta on vähän? Katso rekrytoijan vinkit!

Lue lisää