Tiivistelmä:
Kiireen tuntu voi pahimmassa tapauksessa muodostua työtä hankaloittavaksi tekijäksi. Kiireen tuntua voi vähentää aikatauluttamalla ja pilkkomalla työkuormaa, priorisoimalla omaa työlistaa, jättämällä tarpeeksi väljyyttä kalenteriin ja keskittymällä yhteen asiaan kerrallaan.
Kiireen tuntu voi parhaimmillaan inspiroida ja motivoida toimimaan, mutta pahimmillaan se saattaa hidastaa ajatuksenjuoksua ja muodostua työtä hankaloittavaksi tekijäksi. Miten kiireen tuntua voisi vähentää?
1. Pilko kokonaisuudet pienemmiksi osiksi
Emme hallitse aikaa tai aikatauluja vaan omaa tekemistämme. Siinä auttaa tavoitteellisuus ja suunnitelmallisuus eli se, että päättää, mitä on tekemässä ja milloin työn aikoo tehdä. Kokonaisaikataulun lisäksi kannattaa suunnitella, milloin yksittäiset työtehtävät tekee, jotta ne kaikki on mahdollista hoitaa suunnitellussa aikataulussa. Aikataulun suunnittelussa itsetuntemus auttaa tehostamaan työtä. Mieti, millainen tapa tehdä töitä sopii juuri sinulle. Teetkö mieluiten aamulla keskittymistä vaativat tehtävät, tai auttaisiko iltapäiväkävely haastavimpien kysymysten ratkaisemisessa? Samantyyppisiä tehtäviä kannattaa tehdä samana päivänä, jotta on niihin valmiiksi orientoitunut.
2. Rajaa omaa työlistaa ja priorisoi
Kaikkea ei tarvitse ottaa työlistalle. Priorisointia kannattaa tehdä joka päivä. Aikatauluun on hyvä jättää 20 prosenttia ylimääräistä, sillä esimerkiksi siirtymiin tai vaikkapa puhelinsoittoihin voi kulua suunniteltua enemmän aikaa. Täydellisyyden tavoittelun sijaan kannattaa miettiä, mikä on sopiva tavoitetaso kuhunkin tehtävään.
3. Varaa kalenteriin tilaa mieluisille asioille
Ongelma ei välttämättä ole se, että töitä olisi liikaa. Olemme parhaimmillamme, kun joudumme ponnistelemaan. Tuntuu ihanalta, kun saa jonkun vaikean tehtävän hoidettua. Palautumisesta kannattaa kuitenkin huolehtia. Sitä varten on kalenterissa oltava väljyyttä. Mukavia asioita, kuten harrastuksia, ei kannata jättää väliin, vaikka aikataulu tuntuisi kiireiselle.
4. Keskity yhteen asiaan kerrallaan
Joskus työmäärä tulee arvioitua väärin ja tulee kiire. Stressaantuneena työteho ei ole parhaimmillaan. Kiireen tunnun paras tappaja on keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan. Päätä, että et tee mitään muuta ennen kuin työn alla oleva tehtävä on hoidettu. Kiireen tunne voi syntyä myös siitä, kun miettii, että mikä kaikki on vielä tekemättä. To do -listan rinnalle voi välillä tehdä done-listan eli kirjata ylös kaiken sen, minkä on vaikka päivän tai viikon aikana tehnyt.
Vinkit aikataulun hallintaan antoi psykologi, coach ja tietokirjailija Satu Pihlaja Tradenomi-lehdessä 1/2023.
Tukea tarjolla
Kaipaatko apua arjenhallinnan haasteisiin? Varaa aika jäsenillemme suunnattuun henkilökohtaiseen hyvinvointivalmennukseemme, jossa tartutaan työtehtävien priorisoinnin ja ajanhallinnan ongelmiin, otetaan niskalenkki stressistä ja löydetään ratkaisuja kokonaishyvinvointiin. Valmennuksen keskiössä ovat jaksamisesi tukeminen sekä ajan- ja stressinhallinta.
Varaa aika hyvinvointivalmennukseen
Etkö ole vielä jäsen? Liity nyt!