Kotona, Nelosella

Satu Ketopelto on ollut mukana Nelosen kasvussa tv-kanavasta mediaperheeksi.

Nelonen Median tiloista Helsingin Sanomatalossa on huikeat näkymät Töölönlahden yli. Näköalapaikka on ollut myös Satu Ketopellon lähes kahdenkymmenen vuoden ura Sanoma-konsernissa, mistä suurimman osan hän on työskennellyt Nelosella.

− Median muutos ja digitaalinen kehitys ovat olleet niin valtavia, että on kuin olisin kokenut monta uraa yhden työpaikan sisällä. Ystävät ovat vaihtaneet työpaikkoja, mutta minulle ei ole tullut tunnetta, että täältä haluaisi lähteä, Ketopelto sanoo.

Tekijätyyppi

Tradenomikoulutus ei ollut parikymppiselle Ketopellolle itsestäänselvyys. Mallintyöt lukiovuosina ja niiden jälkeen veivät maailmalle, ja taustalla mielessä oli ajatus hakea opiskelemaan psykologiaa.

− Mallintöiden ohessa opiskelin hierontaterapeutiksi, ja siinä sivussa aloin miettiä kaupallista perustutkintoa. Hetken mielijohteesta ilmoittauduin Haaga-Helian pääsykokeisiin ja tulin valituksi, hän kertoo.

Omimmalta koulutuksessa tuntuivat markkinointiviestinnän opinnot, työharjoittelujaksot sekä tiivis opiskelijaporukka, joka tapaa edelleen.

− Pidin koulutuksen laaja-alaisuudesta ja toisaalta valinnaisuudesta: tutkintoa pystyi painottamaan omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Olen aina ollut tekijätyyppi, jolle sopi koulutus, jossa käytäntö oli vahvasti mukana työharjoittelujen myötä.

Työnantajan sitoutuminen

Ensimmäinen työpaikka urheiluohjelma-assistenttina löytyi Neloselta. Elettiin vuotta 2002, ja Nelonen oli muutamaa vuotta aiemmin aloittanut toisena kaupallisena tv-kanavana Suomessa.

− Työ tuntui lottovoitolta. Muistan vieläkin vuosituhannen vaihteen muutoksen ilmapiirin ja yhteishenkemme. Meillä oli yhteinen päämäärä ja onnistumisen tahto.   

Sama lämmin tunne läikähtelee Ketopellon kertoessa uransa vaiheista. Kahden äitiysloman välissä hänet vakinaistettiin Sanomille urheiluohjelmien tuotantokoordinaattoriksi.

− Olin seitsemännellä kuulla raskaana. Sen sitoutumisen olen aina halunnut maksaa työpanoksellani takaisin.

Vanhempainvapaiden jälkeen Ketopelto halusi kehittyä ja siirtyi Sanoma Magazinesille vauva.fi:n ja perhe.fi:n tuotepäälliköksi. Kytemään jäi kuitenkin haave päästä osaksi Nelonen Median luovaa tiimiä. Haaveet kannattaa sanoa ääneen, sillä jo pian Ketopelto kutsuttiin luovan tiimin vetäjäksi.

Intohimona ihmiset 

Ketopelto tunsi palanneensa kotiin − vaikka vain sisäiseltä matkalta saman konsernin sisällä. Hän vastaa 13 hengen tiimistä, joka tuottaa kaikki Nelonen Median tv- ja radiokanavien, Ruudun ja Suplan markkinointitoimenpiteet, esimerkiksi kanavien visuaaliset ilmeet ja lähetysgrafiikat. Tiimiin kuuluu luovia tuottajia, suunnittelijoita ja liikkuvan kuvan ammattilaisia.

Ketopelto kertoo vahvuuksikseen ja samalla intohimoikseen esimiestyön sekä resurssoinnin ja budjetoinnin palapelin.

− Nautin suunnattomasti luovien ihmisten johtamisesta, johon olen saanut paljon tukea konsernimme esimiesvalmennuksista. Filosofiani on: ”Tunne ihmisesi, tunne tyyppisi. ” Otan tiimiläiseni yksilöinä ja pidän omieni puolta. Pyrin valmentavaan otteeseen niin, että työryhmät saisivat itse ratkaistua ongelmia.

Esimiestyöhön Ketopelto ammentaa myös mindfulnessista. Hän kouluttautuu työn ohella mindfulness-ohjaajaksi, mistä ehkä poikii hyötyä myös Sanoma-konsernille.

− Olemalla aktiivinen olen löytänyt tapoja laajentaa osaamistani talon sisällä. Olen mukana Sanomien mentoriohjelmassa ja sisäisissä kehittämishankkeissa.

Ketopellon vapaa-aikaan kuuluu lisäksi koripallo ja jalkapalloilevat 12- ja 14-vuotiaat pojat.

− Parhaan esimiesvalmennuksen olen itse saanut aikanaan joukkueurheilussa. Kokonaisuus ei synny ilman jokaista joukkueen jäsentä.
 

Satu Ketopellon virstanpylväät

  • Tradenomi (AMK), talouden ja hallinnon koulutusohjelma, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2003.
  • Tehnyt töitä Sanoma-konsernille vuodesta 2002. Suurin osa ajasta Nelonen Medialla, välillä myös ulkoistettuna Nordisk Film TV:lle sekä tuotepäällikkönä Sanoma Magazinesilla.
  • Nykyisessä työssään Nelosen luovan tiimin vetäjänä vuodesta 2010. Vastaa mm. tiimin johtamisesta, resurssoinnista ja budjetoinnista.

Teksti: Taru Virtanen
Kuva: Roope Permanto

Julkaistu Tradenomi-lehdessä 3/2019.