Markkinoinnin tienraivaaja

Hertta Granroth sai käytännönläheisistä tradenomiopinnoista hyvän startin uralleen.

Hertta Granroth tiesi jo lapsena, mikä hänestä tulee isona. Yhdeksänvuotiaana Granroth ja hänen ystävänsä istuivat pihapuussa juttelemassa.

 – Tuumimme, mitä haluamme tehdä isoina: minä halusin mainostoimistoon johtajaksi ja hän halusi toimistoon piirtämään. Ja aika lailla noin lopulta kävikin. Minä olen N2:ssa Business Directorina ja ystävälläni on oma alan yritys, Granroth sanoo.

Granroth päätyi Hämeen ammattikorkeakouluun HAMK:iin opiskelemaan kaavailemaansa markkinointia ja mainontaa, koska halusi olla lähellä vakavasti sairastunutta isoäitiään. Markkinoinnin ja mainonnan rinnalla Granroth keskittyi myös viestintään ja myyntiin.

– Uteliaana opiskelin laaja-alaisesti eri aineita. Teoria tuli tutuksi ja sain käytännönläheiset perustiedot, jotka antoivat harjoittelun ohella hyvän pohjan työelämään.

Jo työharjoittelupaikassaan Kvaener Masa Yards -telakkayhtiössä Granroth pääsi tositoimiin.

– Sain tehdä monenlaisia markkinoinnin ja viestinnän tehtäviä kansainvälisessä yrityksessä. Eteen tuli niin kirjoittamista henkilöstölehteen kuin messusuunnittelua Venäjälle. Tunne oman alan löytymisestä vahvistui, ja koin, että minulla on loputtomasti opittavaa tästä alasta.

Markkinointia eri näkökulmista

Kun Granroth pohtii työelämäpolkunsa merkittävää työkokemuksia, esiin nousevat pestit mediatoimisto Dagmarissa ja mainostoimisto Dynamossa. Erityisesti Dagmaria hän pitää varsinaisena korkeakouluna ja näköalapaikkana markkinointiviestinnän monipuolisiin tehtäviin. Dynamossa Granroth löysi oman intohimonsa luovan työn ja brändin rakentemisen maailmassa. 

– Vuosituhannen vaihteessa digitaalinen media oli murroksessa ja loi valtavasti uusia, ennen kokemattomia mahdollisuuksia esimerkiksi Postin, Finnairin ja Soneran kanssa. Hauskoja hetkiä koettiin ensimmäisten WAP-mainosten ja ensimmäisten kaupallisten hakusanojen suunnittelun parissa. 

Työn ohella Granroth opiskeli liiketoiminnan uudistamista ja johtamista Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Esimerkiksi Dynamo&Sonin toimitusjohtajana toimiessa monipuolisista liikkeenjohdon opinnoista oli hyötyä. 

Myös Granrothin nykyinen työ innostaa häntä. Juuri nyt hänellä on työn alla uuden yrityksen identiteettiprojekti, brändinkirkastustyö sekä kansainvälisen kasvuyrityksen markkinoinnin jalkautus. Lisäksi Granrothilla on sormensa pelissä monien sisäisten kehitystehtävien, kuten arvoprojektin, parissa. Erityisenä rikkautena hän pitää saman katon alla majailevaa osaajajoukkoa. 

– Toimistossamme on mieletön draivi ja jatkuvasti niin paljon mielenkiintoisia hankkeita, että on aina ihanaa tulla töihin, Granroth sanoo tutkiessaan täyttä kalenteriaan. 

Strategia ohjaa

Granroth on paiskinut töitä markkinointialalla jo lähes 20 vuotta. Hän uskoo, että entistä sirpaleisemmassa mediaympäristössä asiakasymmärrys nousee yhä tärkeämmäksi.

– Millaiset asiat ovat tärkeitä loppuasiakkaalle, miten hän elää, millainen viesti häntä koskettaa ja saa lopulta tekemään päätöksiä? Uutta tietoa markkinointiviestinnän suunnitteluun saadaan enemmän ja enemmän niin tekoälystä kuin neurotieteistä. Se on hyvin kiinnostavaa, ala kehittyy jatkuvasti.

Sen minkä Granroth töiltään ehtii, hän kirjoittaa suosittua Lilou’s Crush -blogia rakentamisesta ja remontoinnista, kosmetiikasta, muodista ja muista hyvän tuulen asioista. Vapaa-aikaan kuuluu myös pienen mökin remontointi, josta puoliso, lapset ja perheen koira ovat yhtä innoissaan.

– Askeettinen lautamökki tasapainottaa täydellisesti kiireistä arkea. Siellä on hyvä hengittää ja keskittyä siihen, mikä on kaikkein tärkeintä.

Hertta Granrothin virstanpylväät

  • Tradenomi (AMK), liiketalouden koulutusohjelma, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, 2001. Päättötyö brändinrakennus verkkomainonnalla.
  • Monipuolinen kokemus johtotehtävistä mm. digimedia-, media- ja mainostoimistoissa sekä mediassa. Vastuina mm. liiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen, strateginen suunnittelu ja asiakkuusjohto.
  • Työnteon ohella mm. verkkoliiketoiminnan erikoistumisopinnot, Mercuria Business School, 2003 sekä Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, tradenomi (ylempi AMK), Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2012.

Teksti: Katja Alaja
Kuva: Sami Heiskanen

Julkaistu Tradenomi-lehdessä 1/2019.