Antero Juutinen - Koodin taitajalla valtit käsissä

Kun selkä petti ja tosimielellä harrastettu jalkapallo oli pakko jättää, oululainen Antero Juutinen löysi itsensä yhä useammin tietokoneelta. Peruskoulun jälkeinen elämä oli samaan aikaan pohdinnassa, ja ratkaisu löytyi läheltä.

– Lähdin Oulun Seudun ammattiopistoon opiskelemaan datanomiksi tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa. Tein harrastuksesta ammatin, Antero Juutinen kertoo.

Armeijan jälkeen vuonna 2013 Juutinen lähti Kajaanin Ammattikorkeakouluun opiskelemaan tietojenkäsittelyn tradenomiksi. – Minulla oli ammattikoulun jälkeen tunne, etten ole vielä valmis koodaajaksi, joten Kajaani oli täydellinen vaihtoehto, Juutinen tunnustaa.

Pelialaa piti opiskella, mutta ensimmäisen lukukauden aikana nuorelle miehelle selvisi, että datacenter-ratkaisut tarjoavat enemmän uutta oppia. Opiskelujen ohessa Juutinen työskenteli 1,5 vuotta Kajaanin Ammattikorkeakoulun eri projekteissa.

Pelikehitys stressaa ja palkitsee

Kesäkuussa 2016 löytyi työpaikka kajaanilaisesta peliyhtiöstä Critical Forcesta.  Nyt hän työskentelee peliyhtiössä System Engineer-tittelillä.

– Saamani koulutus vastaa nykyistä työtäni tosi hyvin. Eihän siellä järjestelmäpuolella opetettu koodausta, mutta aiemmin hankitun koodaustaidon hyödyntäminen näissä palvelujärjestelmissä on onnistunut hyvin. Jos en olisi mennyt datacenter-puolelle opiskelemaan, en voisi tehdä tätä työtä.Se laajensi todella paljon mahdollisuuksiani työllistyä, Juutinen pohtii.

Tänä päivänä Juutisen töihin kuuluu Critical Ops -pelin palvelinjärjestelmien suunnittelu, ohjelmointi ja ylläpito yhdessä muiden tiimiläisten kanssa. – En päätä siitä, kuinka tehokas joku ase on pelissä. Vastaan enemmän järjestelmistä, jotka tukevat peliä. Minä olen backend- eli bäkkäriukko ja hoidan pelin palvelinpuolen asiat, Juutinen kuvailee.

– Pelin tekeminen on työtä siinä kuin muutkin työt. Deadlinet painavat jatkuvasti päälle. Live-pelin kehittäminen on jatkuva prosessi. Se on välillä stressaavaa, mutta sitten taas palkitsevaa. Kun palaute tehdystä muutoksesta tulee minuutissa, se on todella palkitsevaa, Juutinen kehuu.

Koodaustaitoinen tradenomi työllistyy

Vuonna 2010 perustettu peliyhtiö on kasvanut rajusti viimeisen vuoden ja työllistää nyt 60 pelialan ammattilaista. Kajaanin lisäksi toimisto löytyy Koreasta, josta tänä vuonna on löytynyt myös merkittävä rahoittaja toiminnalle.

– Työpaikalla on erittäin kannustava henki ja kaikesta näkyy, että meidän halutaan viihtyvän töissä. Meillä on firmassa käytössä käännetty hierarkia, jossa tiimit ovat ylhäällä. Saamme itse arvioida, kuinka kauan jonkun peliin tarvittavan ominaisuuden tekemiseen menee. Ei ole joku pomo niskaan hengittämässä, Juutinen kertoo.

Kun työstä on tullut harrastus, niin mitä sitten työn vastapainoksi tulee harrastettua?

– Käyn pelaamassa sulkapalloa ja kesällä lenkkeilen. Videopelejä pelaan viikonloppuisin. Pelaaminen on tosi hyvä keino pitää yhteyttä Ouluun jääneisiin kavereihin. Arkisin työpäivän jälkeen on usein niin väsynyt, että sitä vain lepää ja lueskelee.

Tulevaisuuden työnäkymät ovat koodaustaitoiselle tradenomille erinomaiset. Nykyinen työnantaja kasvaa vauhdilla, ja peliala on kansainvälinen. Ja jos pelien kehittäminen alkaa kyllästyttää, niin töitä löytyy monelta alalta.

– Ensimmäisen työpaikan jälkeen on helppo työllistyä. Silloin on jo näyttää uudelle työnantajalle, että on osaamista ja työkokemusta. On iso tarve ihmisille, jotka osaavat koodata ja jotka ovat kiinnostuneita Linuxista ja muista palvelujärjestämistä, Antero Juutinen arvioi.

Teksti: Pekka Moliis 
Kuva: Jesse Karjalainen

Julkaistu Tradenomi-lehdessä 4/2017