Kannanotto: Terapiatakuu nyt!

9.3.2021 | Hyvinvointi

Me Tradenomiopiskelijat olemme todella huolissamme korkeakouluopiskelijoiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista koronan aiheuttamana poikkeusaikana. Useissa korkeakouluissa opiskelijat ovat olleet jo lähes vuoden etäopetuksessa. Vaikka opiskelijoiden tilanne on ollut viime aikoina julkisuudessa esillä, konkreettiset toimet puuttuvat vielä.

On sanomattakin selvää, etteivät maan hallituksen tarjoamat tsemppipuheet ja jaksamisen toivotukset riitä opiskelijoille. Tilanne vaatii toimenpiteitä, joten tulemme tulevina viikkoina nostamaan esille omia esityksiämme opiskelijoiden hyvinvoinnin ja jaksamisen parantamiseksi.

Tradenomiopiskelijat toteuttivat vuoden 2020 lopussa opiskelijatutkimuksen jäsenistölleen. Tutkimukseen vastanneista 55,7 prosenttia ilmoitti poikkeusolojen vaikuttaneen omaan jaksamiseen negatiivisesti tai melko negatiivisesti. Puolestaan 52,7 prosenttia vastanneista ilmoitti oman hyvinvointinsa heikentyneen poikkeusaikana. Luvut ovat todella huolestuttavia ja haluammekin niiden pohjalta nostaa esille kysymyksen: Miksei korkeakouluopiskelijoille tarjota enempää tukea?

On erittäin huolestuttavaa, että ministeri Kiuru ilmoitti hallituksen kyselytunnilla 4.3. hallituksen keskeyttävän terapiatakuun valmistelun toistaiseksi. Opiskelijoiden on tällä hetkellä todella työlästä päästä mielenterveyspalveluiden äärelle. YTHS palveluiden laajeneminen AMK opiskelijoille on valitettavasti ruuhkauttanut heidän palvelunsa, joka on pahimmissa tapauksissa pakottanut apua tarvitsevat opiskelijat odottamaan pelkkää hoitajan soittoaikaa useita viikkoja. Opiskelijat ovat hajoamispisteessä ja he tarvitsevat tukea NYT! Tästä syystä vaadimme terapiatakuun valmistelun jatkamista ennen kuin on liian myöhäistä.

Erityistä huolta korkeakouluopiskelijoiden kohdalla aiheuttaa tulevaisuuden näkymät. Valmistuessa opiskelijoiden tulisi siirtyä työelämän puolelle ja lähteä rakentamaan itselleen tulevaisuuden työuraa. Kysymmekin nyt, onko tämä mahdollista jos opiskelijat ovat jo valmiiksi huonosti voivia ja uupuneita? Opiskelijat ovat tärkeä tulevaisuuden voimavara. Varmistetaan siis tulevaisuuden hyvinvoiva työvoima pitämällä opiskelijoista huolta!

Jere Liitiäinen
Tradenomiopiskelijoiden puheenjohtaja 2021

Jere Liitiäinen

jere.liitiainen@tradenomiopiskelijat.fi

Lisää aiheesta: Hyvinvointi

Kannanotto: Opiskelijoiden hyvinvointi on huomioitava korkeakoulujen rahoituksessa!

Tämän päivän opiskelijat ovat tulevaisuuden työntekijöitä ja päättäjiä. Sijoitus opiskelijoihin on sijoitus Suomen tulevaisuuteen.

Kannanotto: Opiskelijan talous osana hyvinvointia

Opiskelijoiden toimeentulo on vahvasti kytketty opintojen suorittamiseen normaalissa aikataulussa. Opiskelijoiden jaksaminen ja hyvinvointi on heikentynyt korona-aikana huolestuttavan paljon, kuten Tradenomiopiskelijoiden toteuttamasta opiskelijatutkimuksesta voi huomata. Tähän kun yhdistetään vielä huoli omasta taloudellisesta toimeentulosta on käsillä kestämätön yhdistelmä. Esittelemmekin nyt tarvittavat toimenpiteet opiskelijoiden taloudellisen toimeentulon varmistamiseksi korona-aikana.

Blogi: Valittamisesta vaikuttamiseen

Valittaminen on normaalia. Asioihin saakin olla tyytymätön. Mutta mitä asioille kannattaa tehdä?

Näin vältät someniskan

Someniska on ilmiö, joka on seurausta nykyajan ahkerasta kännykän tuijottamisesta. Poimi tärpit someniskan estämiseen.

Muutoksiin kannattaa ja voi varautua

Maailmassa tapahtuu jatkuvasti asioita, jotka vaikuttavat toisinaan yllättävästi omaan elämään. Kuinka muutoksiin voi varautua?