Kannanotto: Terapiatakuu nyt!

9.3.2021 | Hyvinvointi

Me Tradenomiopiskelijat olemme todella huolissamme korkeakouluopiskelijoiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista koronan aiheuttamana poikkeusaikana. Useissa korkeakouluissa opiskelijat ovat olleet jo lähes vuoden etäopetuksessa. Vaikka opiskelijoiden tilanne on ollut viime aikoina julkisuudessa esillä, konkreettiset toimet puuttuvat vielä.

On sanomattakin selvää, etteivät maan hallituksen tarjoamat tsemppipuheet ja jaksamisen toivotukset riitä opiskelijoille. Tilanne vaatii toimenpiteitä, joten tulemme tulevina viikkoina nostamaan esille omia esityksiämme opiskelijoiden hyvinvoinnin ja jaksamisen parantamiseksi.

Tradenomiopiskelijat toteuttivat vuoden 2020 lopussa opiskelijatutkimuksen jäsenistölleen. Tutkimukseen vastanneista 55,7 prosenttia ilmoitti poikkeusolojen vaikuttaneen omaan jaksamiseen negatiivisesti tai melko negatiivisesti. Puolestaan 52,7 prosenttia vastanneista ilmoitti oman hyvinvointinsa heikentyneen poikkeusaikana. Luvut ovat todella huolestuttavia ja haluammekin niiden pohjalta nostaa esille kysymyksen: Miksei korkeakouluopiskelijoille tarjota enempää tukea?

On erittäin huolestuttavaa, että ministeri Kiuru ilmoitti hallituksen kyselytunnilla 4.3. hallituksen keskeyttävän terapiatakuun valmistelun toistaiseksi. Opiskelijoiden on tällä hetkellä todella työlästä päästä mielenterveyspalveluiden äärelle. YTHS palveluiden laajeneminen AMK opiskelijoille on valitettavasti ruuhkauttanut heidän palvelunsa, joka on pahimmissa tapauksissa pakottanut apua tarvitsevat opiskelijat odottamaan pelkkää hoitajan soittoaikaa useita viikkoja. Opiskelijat ovat hajoamispisteessä ja he tarvitsevat tukea NYT! Tästä syystä vaadimme terapiatakuun valmistelun jatkamista ennen kuin on liian myöhäistä.

Erityistä huolta korkeakouluopiskelijoiden kohdalla aiheuttaa tulevaisuuden näkymät. Valmistuessa opiskelijoiden tulisi siirtyä työelämän puolelle ja lähteä rakentamaan itselleen tulevaisuuden työuraa. Kysymmekin nyt, onko tämä mahdollista jos opiskelijat ovat jo valmiiksi huonosti voivia ja uupuneita? Opiskelijat ovat tärkeä tulevaisuuden voimavara. Varmistetaan siis tulevaisuuden hyvinvoiva työvoima pitämällä opiskelijoista huolta!

Jere Liitiäinen
Tradenomiopiskelijoiden puheenjohtaja 2021

Lisää aiheesta: Hyvinvointi

Mielenterveys & raha

Opiskelijoita polkeva mielenterveyden kriisi on pitkään ollut suurena syynä valmistumisen viivästymiseen ja opintojen jälkeisiin uupumuksesta johtuviin sairauspoissaoloihin. Nämä ongelmat ovat jatkuvien kriisien myötä paisuneet suureksi yhteiskunnalliseksi haasteeksi.

Blogi: Yksin yhdessä.

Mitä jos tänään soittaisit kaverille kenen kanssa et ole jutellut pitkään aikaan?

Parempaa oloa opintoihin

Etäopintojen ja poikkeusaikojen keskellä hyvinvointia voi yrittää parantaa niin sosiaalisia suhteita vaalimalla kuin myötätunnon ja lempeyden keinoin. Arkiset rutiinit ja suunnitelmallisuus voivat olla avainasemassa poikkeusajan keskellä luovimisessa.

Tasa-arvon & sateenkaariyhteisön oikeuksien näennäinen toteutuminen korkeakoulukulttuurissa

Turvallisemman tilan periaatteet takaavat yhdenvertaisen kohtelun ja häiritsevästä käytöksestä vapaan tilanteen kaikille opiskelijoille korkeakoulujen tapahtumissa. Ne sisältävät yleiset normit siitä, kuinka toisia ihmisiä ei tulisi kiusata tai syrjiä. Niiden tarkoituksena on varmistaa kaikkiin ihmisiin kohdistuva yhdenvertainen kohtelu.

Kannanotto: Ammattikorkeakoulujen lähiopetus avattava kaikille tasapuolisesti

Tradenomiopiskelijat ovat huolissaan ammattikorkeakoulujen aikeista jatkaa etäopetusta syksyllä. Tradenomiopiskelijat ovat olleet etäopetuksessa kautta maan jo yli vuoden ja heidän henkinen jaksaminen sekä opiskelumotivaatio ovat kovilla.