Näin vältät someniskan
5.1.2021 | Hyvinvointi

1. Tunnista someniskasi
”Someniska” eli text neck ei ole diagnosoitu vaiva tai sairaus, vaan pikemminkin ilmiö, joka on seurausta nykyajan ahkerasta kännykän tuijottamisesta. Someniska syntyy, kun kännykkää pidetään alhaalla rinnan tai sylin korkeudella, jolloin pää on pidemmän aikaa kumarassa asennossa. Kun pää kallistuu alas kohti näyttöä, hartiat kiertyvät eteenpäin ja selkä pyöristyy. Tämä voi aiheuttaa päänsärkyä ja niska-hartiakipuja.
2. Tee ryhtiliike
Toistuva pään kallistus venyttää niska-hartiaseudun lihaksia, jolloin rintalihakset kiristyvät. Tämä vaikuttaa ryhtiin. Suorista asentoasi ja vähennä niskan rasitusta nostamalla kännykän yläreuna nenän korkeudelle, jolloin pää pysyy pystyssä ja näytön katselukulma on hyvä. Kännykkää kannattaa pidellä kahdella kädellä ja tukea samalla kyynärpäitä vartaloa vasten. Seistessä ja istuessa pyri rentoon keskiasentoon, joka rasittaa kehoa vähiten. Istuessa voi nojata hieman taaksepäin, sillä makaavampi asento rasittaa niskaa vähemmän.
3. Vaihtele asentoa
Someniskaa tapaa useimmiten nuorilla, mutta yhä enemmän myös työikäisillä, jotka käyttävät kännykkää töiden tekemiseen. Liian pitkään samassa asennossa työskentely on nykyajan vitsaus, jota kannattaa välttää. Tuki- ja liikuntaelimistön tutkimuksista tiedetään, että muun muassa pään staattinen etukumara-asento lisää niska-hartiakipuja ja sairauksia ja voi pitkittyessään aiheuttaa pidempiaikaisiakin rakenteellisia vaivoja. Yritä vaihdella työasentoasi ainakin puolen tunnin välein ja pitää säännöllisesti taukoja. Paras työasento on aina se seuraava.
4. Liiku monipuolisesti

Vinkit someniskan ehkäisemiseen antoi Työterveyslaitoksen tuotepäällikkö ja ergonomia-asiantuntija Mika Nyberg.
Teksti: Ida Ijäs
Lisää aiheesta: Hyvinvointi

Ennaltaehkäisten hyvinvoiva henkilöstö - eroon työuupumuksesta
Henkilöstö on yrityksen tärkein resurssi. Kuinka vähennämme psykososiaalista kuormitusta ja ennaltaehkäisemme työuupumusta?

Tee työelämästä omannäköisesi – näin pääset alkuun
Työstä ja muusta elämästä on mahdollista rakentaa omannäköinen, itselle merkityksellinen kokonaisuus. Oman intuition kuuntelu kertoo, olisiko muutoksen aika vai oletko jo menossa oikeaan suuntaan.

Näin luot hyvää työilmapiiriä
Mistä hyvä työilmapiiri koostuu? Pohjana psykologinen turvallisuus. Kuinka toimit kommunikaatiotilanteissa? Kuinka konfliktit ratkaistaan? Voiko työpaikalla puhua vaikeistakin asioista?

Virheet sallittu – psykologisesti turvallisessa työyhteisössä ei tarvitse olla täydellinen
Psykologinen turvallisuus tarkoittaa yksilön kokemusta siitä, että hän voi olla oma itsensä työyhteisössä ilman negatiivisia seurauksia minäkuvalle tai uralle.

Työpaikalla kytee konflikti – miten ratkaista se rakentavasti?
Konflikti on viesti itse työn, työn tekemisen tai työn johtamisen ongelmista. Organisaatiosta kertoo se, miten konflikteihin suhtaudutaan – pureudutaanko taustasyihin aidosti vai etsitäänkö yhtä syyllistä.