Työ valitsi tekijänsä

Katariina Petäjäniemestä olisi voinut tulla ilmailuinsinööri. Ihmiset ja asiakaspalvelutyö veivät kuitenkin mukanaan tradenomikoulutukseen ja kansainväliselle työuralle.

Yläasteikäinen Katariina Petäjäniemi työskenteli asiakaspalvelutehtävissä Ylläksellä, kotikunnassaan Kolarissa. Jo silloin hän huomasi pitävänsä työstä, jossa saa olla tekemisissä ulkomaalaisten kanssa.

Lukion jälkeen Petäjäniemi piti välivuoden, haki avaruus- ja ilmailutekniikan insinööriopintoihin ja pääsikin, mutta valinta ei sittenkään tuntunut omalta.

– Kiinnostuin, kun huomasin, että Rovaniemen ammattikorkeakoulussa oli mahdollista valita tradenomikoulutus kansainvälisellä suuntauksella.

Oma ala löytyi opiskeluaikana

Petäjäniemi työskenteli paljon tradenomiopintojen aikana, asiakaspalvelutehtävissä, kuinkas muuten. Opintojen venymisestä huolimatta hän kokee, että työskentelystä oli tulevalle uralle hyötyä.

Opiskeluaikana Petäjäniemi toimi ulkomaalaisten vaihto-opiskelijoiden tutorina ja kävi myös itse vaihdossa USA:ssa.

– Minusta tuli varmaan niin tuttu naama kv-toimiston tyypeille, että he pyysivät minua sinne sijaiseksi. Pyöritinkin kolme ja puoli vuotta Erasmus-opiskelijavaihtoja RAMK:ssa.

Vuonna 2008 Petäjäniemi muutti Helsinkiin. Hän toimi aluksi assistenttina Koneen globaaliviestinnässä ja siirtyi sitten sihteeriksi opetusministeriöön yleissivistävän koulutuksen osastolle.

Ensimmäisen lapsi syntyi, mutta suunniteltu vanhempainvapaa lyhenikin yllättäen, kun Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO haki työntekijää vuonna 2010.

– CIMO oli juuri se instanssi, joka antoi rahoitusta kouluille Erasmus-toimintaa varten, ja olin työskennellyt heidän kanssaan paljon. Mietin, että tuonne olisi hienoa päästä töihin.

Kansainvälisyyttä yleissivistävään koulutukseen

Kolme vuotta sitten CIMO ja Opetushallitus yhdistyivät. Komission edellisellä seitsenvuotisella ohjelmakaudella 2007–2013 ohjelman nimi oli Elinikäinen oppiminen.

– Työskentelin opettajien täydennyskoulutuksen parissa, ja lähetimme myös suomalaisia opettajaopiskelijoita apulaisopettajiksi Eurooppaan.

Tänä vuonna päättyvällä Erasmus+-ohjelmakaudella 2014–2020 hän on työskennellyt koulujen kumppanuushankkeiden parissa sekä järjestänyt eurooppalaisia opintovierailuja ja seminaareja yhteistyössä muiden Erasmus+-ohjelman kansallisten toimistojen kanssa.

Petäjäniemi on mielissään siitä, että ohjelman yleissivistävään koulutukseen ja varhaiskasvatukseen kohdennettu budjetti on kasvanut, ja ensi kaudelle koko ohjelman budjetti tuplaantuu.

– Uuden ohjelmakauden painopisteenä ovat yhdenvertaisuus, inkluusio ja kestävä kehitys. Kasvava rahoitus tarkoittaa enemmän koulutuksen kehityshankkeita ja tapahtumia tärkeiden aiheiden ympärille.  

– Osallistujat ovat peruskoulun ja lukion opettajia ja päiväkodeissa varhaiskasvatuksen parissa työskenteleviä. Tarjoamme heille tukea, jotta he löytävät rahoituksen pariin ja autamme hakemiseen liittyvissä kysymyksissä.

Petäjäniemi aikoo toteuttaa itsekin elinikäistä oppimista ja hakee ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kevään yhteishaussa. Vapaa-ajan aktiviteeteista huolehtivat 6- ja 11-vuotiaat lapset.

– Kuntoani hoidan pyöräilemällä työmatkat ympäri vuoden kelistä riippumatta, käyn kuntosalilla ja samalla kuuntelen naisten elämänkertoja äänikirjoina.


Julkaistu Tradenomi-lehdessä 1/2020.

Teksti: Anne Penttilä
Kuva: Roope Permanto