Näin otat muut huomioon hybridityössä

21.11.2024 | Työelämä

Hybridityö helpottaa parhaimmillaan työn ja arjen yhteensovittamista, mutta saattaa luoda haasteita työyhteisön vuorovaikutukseen. Hybridityössä toimivaa vuorovaikutusta voi edistää esimerkiksi keskittymällä siihen, kuinka ottaa muut huomioon.

1. Muista rupattelutuokiot

Etätyössä tiimin jäsenten vuorovaikutus voi jäädä tehtäväkeskeiseksi. On hyvä sopia, milloin ja miten usein tiimin jäsenet tapaavat toimistolla. Toimistopäiviä olisi parasta pitää silloin, kun esihenkilö ja muut tiimin jäsenet ovat paikalla. Hybridityössä pitää nähdä vaivaa yhteenkuuluvuuden tunteen rakentamiseksi. Voisiko esimerkiksi kahvitaukokeskusteluja käydä virtuaalisesti ja vapaamuotoisille rupattelutuokioille järjestää aikaa chatissa? Sopia pitää myös siitä, miten uudet työntekijät voivat tutustua tiimin jäseniin.

2. Huomioi yksityisyyden suoja

Yhteistyö on helpompaa, kun kaikille osallistujille on selvää, mitkä kokoukset ovat lähikokouksia ja mihin voi osallistua myös etänä. Työvälineet ja -paikka pitäisi valita etäkokouksen luonteen mukaan ja siksi kokouskutsussa tulisi kertoa, mitä osallistujilta odotetaan. Esimerkiksi tiedotustilaisuutta voi kuunnella vaikkapa junassa. Etätyöskentelypaikan pitää olla rauhallinen, jotta taustahäly ei häiritse yhteisiä keskusteluja. Yksityisyyden suoja on myös varmistettava – erityisesti, jos kokouksessa käsitellään luottamuksellisia tietoja.

3. Käytä tämän päivän työvälineitä

Työelämän muutos vaatii toimintatapojen muutosta. Jotkut työntekijät käyttävät edelleen työryhmäsovellusten sijaan sähköpostia työyhteisön sisäisessä keskustelussa ja sähköpostiketjut venyvät pitkiksi. Syy voi olla osaamisen puute tai halu pitäytyä vanhassa, koska se on itselle helpompaa. Jotta hybridityö olisi tehokasta, on syytä hyödyntää organisaation suosittelemia sovelluksia.

4. Ratkaise ongelmatilanteet yhdessä

Yhteisten linjausten lisäksi organisaatiossa tarvitaan riittävästi vapautta sopia tiimikohtaisesti toimistolla ja etänä työskentelystä. Tiimin jäsenten voi kuitenkin olla vaikea sitoutua käytäntöihin, jos esihenkilö päättää ne yksin. Työ sujuu hyvin, kun tiimin jäsenet ymmärtävät etäisyyden tuomat haasteet ja haluavat yhdessä etsiä ratkaisuja niihin. Erityisen tärkeää on löytää tasapaino sen välillä, mitä itse haluaa ja mikä on hyväksi yhteistyölle.


Vinkit sujuvaan hybridityöhön antoi Timanttia Consultingin toimitusjohtaja ja tietokirjailija Ulla Vilkman.

Teksti: Sanna Leskinen

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Mielekäs työelämä – työpaikoilla tarvitaan tekoja mielenterveyden tukemiseksi

Vahvista ihmislähtöisyyttäsi suunnitelmallisuuden avulla

Työelämä tarvitsee radikaalisti myönteisen asennemuutoksen vanhempainvapaisiin

Lisää aiheesta: Työelämä

Psykologin vinkit: Huomioi neurodiversiteetti työelämässä

Mitä neuromoninaisuus tarkoittaa? Miten sinä itse onnistut huomioimaan neurodiversiteetin parhaalla mahdollisella tavalla omassa työyhteisössäsi?

Lue lisää

TE-palvelut siirtyvät kunnille 1.1.2025

Työ- ja elinkeinotoimistot lakkautetaan vuoden 2025 alussa. Jatkossa työttömän ja työnhakijan palvelut tarjoaa oma kotikunta tai useamman kunnan muodostama työllisyysalue.

Lue lisää

Kiireen kulttuuri vie työstä tehon - terveisiä teknologia-alan tulevaisuusvuoropuhelusta

Teknologia-alan toimijat hakevat ratkaisuja työhyvinvoinnin ja tuottavuuden parantamiseen. Tulevaisuusvuoropuhelussa keskusteltiin organisaatiokulttuurin roolista työssä jaksamisessa ja kiireen tunnun luomisessa.

Lue lisää

Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt - Työelämän kirjoittamattomat säännöt ja normit

Työpaikoilla vallitsevat käsitykset ja normit vaikuttavat siihen, miten ihmiset kokevat oman paikkansa yhteisössä. Lue ammattimentorin vinkit sanattomien normien tunnistamiseen ja vuorovaikutukseen.

Lue lisää

Vahvista ihmislähtöisyyttäsi suunnitelmallisuuden avulla

Ammattimentorin vinkit ihmislähtöisyyden vahvistamiseen omassa työssäsi!

Lue lisää