Häpeä on tuttu tunne työuupuneelle - näillä vinkeillä eteenpäin

14.2.2023 | Hyvinvointi

Edellisessä Työelämäkorjaamo-blogissani pohdin, kuinka yhä useampi uupuu työssään. On tavallista, että työuupumiseen liittyy henkilökohtaisia ja vaikeita tunteita. Etenkin uupumisen akuutissa vaiheessa kielteisiä tuntemuksia voi olla työlästä yrittää käsitellä yksin. Siksi jaan nyt keinot eteenpäinpääsemiseksi.

Olen viimeisen kuuden vuoden aikana ammattimentorin työssäni kohdannut useita työuupumuksen kokeneita ihmisiä. Heillä on erilaiset taustat, vahvuudet ja työhön liittyvät vastuut ja kukin heistä kertoo omaa, ainutkertaista tarinaansa. Yhdistävänä tekijänä kulkee kuitenkin liian usein vaiettu häpeän tunne.

Hiipiikö häpeä? Ammattimentorin vinkit eteenpäin pääsemiseksi

1. Muista: et ole yksin.

Häpeän tunne on omiaan vahvistamaan sitä ajatusta, että olet ihan yksin tilanteesi ja ajatustesi kanssa. Kuitenkin, tälläkin hetkellä, yllättävän moni jakaa kanssasi samankaltaisia ajatuksia työuupumuksestaan.

2. Kerro tilanteestasi edes lähi-ihmisille.

Mitä useampi työuupumuksen nostaman häpeän kanssa pohdiskeleva uskaltaa kertoa omasta tilanteestaan, sitä useampi myös pääsee oivaltamaan, ettei todellakaan ole yksin. Avoimuuden voi aloittaa itselle mieluisin, ihan pieninkin askelin. Jos lähipiiristäsi löytyy yksikin luotettava ystävä tai perheenjäsen, voit kokeilla aloittaa hänestä ja edetä kohti seuraavia mieluisia keskusteluhetkiä. Pian saatat huomata, että myös häpeä alkaa hiljalleen asettua uuteen mittakaavaan.

3. Luota ajankuluun.

Klisee, mutta totta: aika auttaa. Joskus eteenpäin päästäkseen voi auttaa sen havainnointi, että aiemminkin vaikeat tuntemukset ovat asettuneet ajan kuluessa oikeanlaiseen, helpommin käsiteltävään mittakaavaan. 

4. Tarkastele häpeää uudesta kulmasta.

Entä jos häpeässä ei olekaan lopulta mitään hävettävää? Entä jos juuri häpeä ja sille läheiset muut tunteet ovatkin niitä kaikkein arvokkaimpia? Ne auttavat meitä tunnistamaan oleellisimmat asiat ja arvot sekä seikat, joiden muuttamiseksi tulee nähdä vaivaa - sitten, kun toipuminen on tarpeeksi pitkällä. Lisää ajatuksia häpeästä tarjoaa esimerkiksi Brene Brown.

5. Turvaudu ammattilaisen apuun.

Yhteistyössä tilanteeseesi sopivan, taitavan ammattilaisen kanssa voit löytää keinoja, joilla myös häpeän tunteesta pystyy puhumaan ja näin jouduttamaan omia prosesseja sekä työuupumuksesta toipumista.

Myönteisenä ja toivoa ylläpitävänä loppukaneettina on hyvä muistaa, että todella moni toipuu työuupumuksesta ja pystyy palaamaan työelämään uutta oivaltaneena ja häpeäntunteenkin hyvällä tavalla matkaansa mukaan ottaneena ammattilaisena. Hyvin toteutetulla palautumisprosessilla on tässä tärkeä roolinsa. Tämä edellyttää myös vastuunsa kantavaa johtoa ja kykyä nostaa avoimeen keskusteluun myös työuupumukseen liittyviä moninaisia tuntemuksia - häpeä mukaan lukien.

Uskallusta matkallesi!

 

Työelämäkorjaamo-blogin kirjoittajana Kati Huovinmaa

Kati Huovinmaa on muutosjohtaja, ammattimentori ja tietokirjailija. Kati tarttuu Työelämäkorjaamo-blogisarjassaan työelämän aiheisiin, jotka vaativat korjaamista.

Kati Huovinmaan urapolku on kulkenut taidemuseon johtajasta kouluttautuneeksi ammattimentoriksi ja yrittäjäksi. Kati on valmistunut vuonna 2018 Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta maisteritason opinnoista pääsuuntanaan liiketalous. Katin arvot ovat radikaalius ja vuorovaikutus, ja hänen missionsa on auttaa yksilöitä ja yhteisöjä saavuttamaan radikaalit muutokset, jotka parantavat nykytilannetta tuntuvasti. Hän käsittelee valmentavaa johtamista ja muita työelämän ilmiöitä myös tietokirjassaan Radikaali unelma - Näin johdat muutoksen (2020).

Aiemmin Työelämäkorjaamossa

Epäiletkö työuupumusta? Ammattilaisen vinkit uupumuksen ensimerkkeihin

 

Sinua voisi kiinnostaa myös

Kouluttautumisseteli - ratkaisumme osaamisen kehittämiseen työn ohessa

Hanna Tikander: Holiton elämä toi viikkoihin lisää päiviä

Työhyvinvointipalvelumme ovat apunasi, jos (työ)arki tuntuu kuormittavalta. Liity jäseneksi, ja hyödynnä palvelumme!

Lisää aiheesta: Hyvinvointi

Vaaniiko boreout? Tunnista ja selätä tylsistyminen työssäsi

Tylsistyminen työssä, eli boreout, on yleinen mutta hoidettavissa oleva ilmiö. Boreout voi johtua yksitoikkoisista tehtävistä, liian vähäisestä vastuusta tai oman osaamisen alihyödyntämisestä. Boreoutilla voi olla kielteisiä vaikutuksia työhyvinvointiin, kuten motivaation laskuun, stressiin ja henkiseen hyvinvoinnin heikkenemiseen. Lue ammattimentorin vinkit boreoutin selättämiseen!

Lue lisää

Kuinka pärjään hankalissa vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa?

Suututtaa ja tekee mieli sanoa suorat sanat. Joudun hillitsemään itseni, jotta pysyn asiallisena. Silti ajoittain pääsee sammakoita ja pitäisi nukkua yön yli ennen kommentoimista. Tuntuuko tutulta? Sisältyykö työhösi haasteellisia tilanteita? Psykologin vinkit haastaviin vuorovaikutustilanteisiin.

Lue lisää

Liiton tarjoamat vakuutukset tuovat turvaa pahan päivän varalle

Tradenomien vakuutukset ja liiton tarjoama oikeusturvaetu auttavat lukuisissa eri tilanteissa. Liiton kautta olet vakuutettuna vapaa-ajan matka- ja tapaturmavahinkojen varalta. Lisäksi voit hankkia edullisen henkivakuutuksen. Oikeusturvaetu puolestaan korvaa oikeudenkäyntikuluja työsuhderiidassa.

Lue lisää

Hyvästi lomastressi! Ota ilo irti kesälomasta

Kesäloma on monelle vuoden tärkein hengähdystauko ja siksi sen onnistuminen ei ole yhdentekevää. Aivot tarvitsevat kunnon palautumista, eikä mikään uutta luova ajatus kumpua hektisyydestä. Lue ammattimentorin vinkit onnistuneeseen kesälomaan!

Lue lisää

Palautumisen merkitys työssä: kohti parempaa työhyvinvointia

Pidätkö työpäivän aikana riittävästi taukoja? Miksi palautuminen on tärkeää työpäivän aikanakin. Lue psykologin vinkit tauottamiseen ja aloita matka kohti parempaa työssä jaksamista!

Lue lisää