Blogi: Mistä rakentuu hyvä jaksaminen?

21.9.2020 | Hyvinvointi

Olen valmentanut ihmisiä hieman yli kymmenen vuotta kohti parempaa terveyttä, hyvinvointia ja suorituskykyä. Näistä viimeiset viisi ovat kuluneet painottuen työelämään ja selvittäen mitä kaikkea voimme saada aikaan parempien elämäntapojen avulla syömällä, liikkumalla ja palautumalla paremmin sekä ottamalla arkemme haltuun.

Sisälläni asuu pieni idealisti, joka haluaisi luennoida niin, että jokaisessa kuuntelemaan tulleessa syttyisi kiinnostus omista elämäntavoista huolehtimiseen. Mutta miten siinä voisi onnistua kun jokaisella meistä on erilainen historia ja kiinnostuksen kohteet, arki pyörii eri asioiden ympärillä ja tulevaisuuden suunnitelmiin mahtuu yhtä ja toista? Vuosien saatossa olen huomannut, että jokaista yleisössä istuvaa yhdistää yksi asia riippumatta siitä painiiko hän juuri nyt vähäisillä voimavaroilla selvitäkseen arjesta, onko triathlon-harrastuksen ansiosta virtaa ja jaksamista kymmenen ihmisen tarpeisiin vai jotain siltä väliltä.

Tämä yhdistävä tekijä on se, että jokainen meistä haluaisi elää itselleen mielekästä ja hyvää elämää.

 

Sellaista, jossa sovitut vastuut hoidetaan hyvin, työpäivän jälkeen energiaa riittää harrastuksiin ja jaksaisimme viettää aikaa ystävien ja läheistemme kanssa hyvällä fiiliksellä.

Vaikka moni ruuhkavuosien keskellä elävä onkin saattanut vaipua selviytymismoodiin, eivät ympärivuotinen hyvä kunto ja energinen arki suinkaan mahdottomia tavoitteita ole. Koska rajallisimmat resurssimme ovat usein aika ja voimavarat, on ne hyvä suunnata huomio elintavoissa niihin asioihin, joilla kehon ja mielen akut lataantuvat eniten suhteessa kulutettuun aikaan ja vaivaan.

On totta, että pitäessämme itsemme hyvässä kunnossa, treeniohjelmat, ravinto-ohjeet ja palautumisvinkit yksityiskohtineen ovat tärkeitä. Ehkä yksi hyötyy seuratessaan aktiivisuusrannekkeella päivittäisiä askeleitaan ja toinen mitatessaan yöunen laatua ja määrää. Mutta mitä enemmän onnistuneita elämäntaparemontteja olen saanut vierestä seurata, sitä tärkeämmäksi ovat osoittautuneet arjen rakenteet ja oleellisen hahmottaminen.

Nämä kankeilta ja byrokraattisilta kuulostavat asiat ovat tärkeitä kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi, että paraskaan treenisuunnitelma, ruokavalio ja meditaatio-applikaatio eivät auta, jos meillä ei ole arjessa aikaa tai voimavaroja harjoittaa ja noudattaa niiden ohjeita. Toinen syy on se, että jos oman fokuksen suuntaa hyvinvoinnissa niihin asioihin, joilla ei kokonaisuuden kannalta ole juuri merkitystä, on mahdollista kuluttaa valtava määrä aikaa, rahaa, energiaa ja resursseja ilman, että oma kunto tai jaksaminen paranee juuri lainkaan.

Eli mihin meidän tulisi ensisijaisesti panostaa?

 

Uni: On tärkeä muistaa, että iso osa tämänkin työpäiväsi voimavaroista ja hyvästä jaksamisesta rakennettiin - tai jätettiin rakentamatta - jo viime yönä. Erityisesti tietotyöläisellä unen merkitys korostuu kun ongelmia ei ratkoja mutteria kääntämällä tai lapion varressa huhkimalla, vaan aivonystyröitä hyödyntämällä. Univajeessa pää ei toimi ja sekä jaksaminen sitoutua vaikeisiin asioihin että kyky sietää epämukavuusaluetta madaltuvat. Kaiken kukkuraksi fiksu syöminen ja hyvinvointia tukeva liikunta ovat huomattavasti vaikeampia saada aikaan kuin hyvin palautuneena. Pyri siis menemään illalla unille 15 minuutin sisällä siitä, kun koet itsesti väsyneeksi ja pyri nukkumaan niin pitkään, että heräät virkeänä ilman kelloa. Saattaa alkuun tuntua hankalalta, mutta on varmasti vaivansa arvoista.

Elinympäristön päivittäminen: Asia, jota emme usein huomaa on se, että ympäristö jossa elämme, määrittää valtavasti niitä arjen pieniä valintoja, joita teemme. Se, millaisen iltapalan syöt tänään, riippuu hyvin paljon siitä mitä illalla löytyy keittösi kaapeista. Kotitoimistolla lihaskuntotreenin vetäminen riippuu hyvin paljon siitä millaisia treenivälineitä kodistasi löytyy. Pyri siis tekemään hyvinvointia tukevan valinnan tekemisestä mahdollisimman helppoa. Koukkaa tänään kaupan kautta ja osta kodin kaapit täyteen terveyttä tukevien aterioiden raaka-aineita. Hanki itsellesi mieleiseen liikuntaan sopivat välineet omatoimiseen treeniin tai ilmoittaudu lähialueella tapahtuviin yhteisiin harjoituksiin.

Rytmi kuntoon: Hyvinvointi ja arjen vireys ovat montaa asiaa, mutta ennen kaikkea ne ovat rytmilajeja. Emme ihan suotta puhu unirytmistä, ateriarytmistä, treenirytmistä ja arjen rytmittämisestä. Meidän ei tarvitse pelätä kuormitusta ja stressireaktiota, vaan itse asiassa niitä tarvitaan ongelmanratkaisun ja vaikkapa kuntosalitreenin muodossa. Ongelmia syntyy vasta sitten, kun niitä vasten ei rytmity riittävästi palautumista. Päivän aikana syödyt 4-5 tasapainoista ateriaa hyvällä rytmillä pitävät vireystilan yllä sekä työpäivän aikana että illalla harrastustemme parissa. Hyvin rakennettu kalenterin rytmitys auttaa nauttimaan vapaa-ajasta täysin rinnoin ja lataamaan akkujamme, ja vastaavasti mahdollistaa tehokkaan keskittymisen työasioihin silloin kun on sen aika.


Teksti: Joni Jaakkola 

Joni on voimaharjoitteluvalmentaja, luennoitsija, tietokirjailija ja yrittäjä. Hän perusti Optimal Performance -valmennusyrityksen vaimonsa Kaisa Jaakkolan kanssa vuonna 2010. Hän toimii Optimal Performancen ja valmennuskeskus Optimal Performance Centerin toimitusjohtajana.

Haluaisitko kuulla lisää aiheesta? Tervetuloa Unelmien työpäivänä pe 2.10. klo 9.00 Tradenomien jäsenille suunnattuun maksuttomaan webinaariin saamaan konkreettiset työkalut ravintoon, treeniin ja palautumiseen! Voit ilmoittautua mukaan webinaariin tästä linkistä. Vuosittain vietettävä Unelmien työpäivä haastaa kaikki työyhteisöt parantamaan työelämää joka päivä – niin työpaikoilla kuin etätyössä kotona. 

Lisää aiheesta: Hyvinvointi

Blogi: Valittamisesta vaikuttamiseen

Valittaminen on normaalia. Asioihin saakin olla tyytymätön. Mutta mitä asioille kannattaa tehdä?

Lue lisää

Näin vältät someniskan

Someniska on ilmiö, joka on seurausta nykyajan ahkerasta kännykän tuijottamisesta. Poimi tärpit someniskan estämiseen.

Lue lisää

Muutoksiin kannattaa ja voi varautua

Maailmassa tapahtuu jatkuvasti asioita, jotka vaikuttavat toisinaan yllättävästi omaan elämään. Kuinka muutoksiin voi varautua? 

Lue lisää

Blogi: Miksi työssään uupunut ei saa sairauspäivärahaa?

Uupunut saattaa saada lääkäriltä sairauspoissaolotodistuksen, jossa on koodi Z73.0. Koodi tarkoittaa työuupumusta. Mitä käytännön merkitystä tällä kansainväliseen tautiluokitukseen perustuvalla ICD-koodilla on?

Lue lisää

Blogi: Mielenterveys ei saa olla enää tabu – myöskään työpaikalla

Lue lisää